#Tb Beter dan Ivoor of goud
Enquête: 029-Ik ben gelukkig in mijn huwelijk! Ja Nee

Binnen/buitenland

Geweld tegen christelijke dorpen in Congo

Nadat in een deel van Congo veertig christelijke dorpen door fanatieke moslims zijn overvallen, sloegen duizenden mensen daar op de vlucht. Er zijn in de dorpen doden gevallen.

De plaatselijke autoriteiten hebben gemeld dat meer dan zestien mensen bij de aanvallen omkwamen in de Beni regio van de provincie North Kivu. ‘s Avonds werden vredelievende burgers in hun woningen gedood, kelen doorgesneden, zeiden ze. Generaal Jean Baillaud, commandant van de 20.000 UN militairen in Congo, zegt dat minstens 17 mensen zijn gedood.

Maar Open Doors citeert lokale bronnen die minstens 34 en mogelijk 38 doden registreerden, onder wie twee oudsten en hun vrouwen. Een zendeling vertelde dat duizenden de streek hebben verlaten. “Ik zag doodskisten en twee begrafenissen langs de weg. Ik zag mensen matrassen en andere dingen vervoeren in auto’s, op motorfietsen of te voet”, zegt hij. “Honderden huizen langs de weg zijn verlaten. Wat eens een bloeiende gemeenschap was, is nu een spookstad.”

Sinds 2014 zijn volgens de UN islamitische milities verantwoordelijk voor de dood van honderden burgers in het gebied, waar bijna 96% christen is.

Reageren


Simon

22-05-2016 12:58
1 Korinte 12 : 26a Als een lid Lijdt, lijden alle leden mede.
1 Tessalonicenzen 5 : 17 Bidt zonder ophouden.

Ieder moment, maar vooral in tijden van dreiging hebben christenen een belangrijke hulpbron: het gebed. Vervolgde christenen ervaren dit dagelijks. Gebed overstijgt grenzen en opent gesloten deuren.

Voorbeelden uit de vervolgde kerk
“Ik weet dat er mensen in het Westen zijn die voor mij bidden”, aldus een broeder uit het Midden-Oosten als antwoord op de vraag hoe hij het volhoudt onder vervolging.
“Alleen al de wetenschap dat er door jullie wordt gebeden, geeft de gelovigen in Noord-Korea hoop en kracht”, zegt onze contactpersoon in Noord-Korea.
“Broeders en zusters uit de hele wereld: bedankt voor jullie gebed, jullie brieven en jullie medeleven. We realiseren ons dat we niet alleen zijn, broeders en zusters. Het Lichaam van Christus staat achter ons.” Aldus Eti, Rebekka en Ratna uit Indonesië.
“Ik wil elke broeder en zuster bedanken voor hun medeleven met ons gezin. Mijn dochter is zo blij met de kaarten. Ik wil de kinderen bedanken die voor haar bidden. Blijf ons in uw gebeden gedenken”, Walter Masih uit India.
“Ik wil iedereen bedanken die voor mij gebeden heeft. Ik voel echt de kracht door jullie gebeden in de gevangenis. Dit sterkt mijn geloof”, ds. Rinaldy Damanik uit Indonesië.

Een gebed uit de vervolgde kerk
“Ons gebed bestaat uit vijf onderdelen”, vertelde een kerkleider in Zuidoost-Azië.
• We bidden voor vergeving en liefde voor onze naasten. God houdt van iedereen, ook van vervolgers.
• We bidden dat God het hart van de vervolgers opent en dat wij echt volgers van Christus zullen zijn.
• We bidden dat vervolgde christenen zich niet bezorgd maken en kracht ontvangen in hun moeilijke situatie.
• We bidden dat vervolgde christenen een positief verschil uitmaken in hun omgeving.
• We bidden voor moed om uit te komen voor het Evangelie.
• We bidden voor vrijlating van gevangenen.

Bron: https://www.opendoors.nl/bid/bidden-helpt/

Jan

12-05-2016 10:03
met een door islamieten gedirigeerde VN is daarvan alleen onheil te verwachten. waarom is NL nog steeds lid van die club? ze faciliteren de oorlog in plaats van vrede als missie te hebben.