#T - Grootsgedrukt
Enquête: 018-Mijn kerk of gemeente neemt de zendingsopdracht serieus! Ja Nee
Agenda:   Conferenties & Cursussen ||  Concerten ||  Evenementen ||  Bericht aanbieden

Binnen/buitenland

Jim Bakker: ‘Gemeente door Grote Verdrukking’

Dat de gemeente voor de grote verdrukking wordt opgenomen, is geen juiste leer. Dat zegt tv-evangelist Jim Bakker. Volgens hem leeft de mensheid nu al in de in Openbaring geprofeteerde dagen vol verschrikking. Maar miljoenen christenen zijn blind voor die waarheid, meent Bakker.

Zijn boodschap is overigens vooral op Amerika gericht. De gelovigen die denken dat God hen niet door de grote verdrukking laat gaan, menen dat Hij altijd ‘op de een of andere manier een knipoog naar Amerika maakt’, zegt hij. Volgens producer Gary Heavin van de film Armageddon zijn helaas sommige pastors in de VS ten prooi gevallen aan de profetie in Ezechiël 34. Zij zoeken eigen belang en negeren hun kudde, onder meer door gemeenteleden te vertellen dat zij zijn ‘vrijgesteld van de Grote Verdrukking’, zegt Heavin.

Enquête: 047-Leven wij nu al in de grote verdrukking?

Reageren


Onesimus

21-08-2017 09:51
Zoekli

De opname voor de verdrukking?


In een boek over ‘De totaalcontrole’, geschreven door br. Wim Malgo las ik dat de gemeente vóór de grote verdrukking wegenomen zal worden. In Openbaring 20:4 lees ik echter over hen die het teken van de antichrist geweigerd hebben en als gevolg daarvan gedood werden, maar bij de wederkomst van Christus op aarde uit de dood op zullen staan. Zijn er dan toch ook gelovigen die vóór de grote verdrukking niet opgenomen worden?

Antwoord:
Het gaat hier om de ‘grote schare’ die na de opname van de gemeente nog tot bekering komt, maar hun bekering met de martelaarsdood moeten bekopen (Openbaring 7:9-17). Ook zij behoren tot de ‘eerste opstanding’, waarover we in Openbaring 20:6 kunnen lezen.
Deze eerste opstanding voltrekt zich in een aangegeven volgorde (1 Korintiërs 15:23). Christus Zelf is de eersteling, de gemeente vormt de groep van eerstelingen en de gelovigen uit de grote verdrukking vormen de laatste schare die aan deze eerste opstanding deel heeft. De eerste opstanding begon dus met Christus bij Zijn opstanding uit de dood.
De tweede fase van de eerste opstanding vindt plaats bij de opname van de gemeente, waarbij alle gelovigen uit de dood op zullen staan.
De derde en tevens laatste fase van de eerste opstanding, vind plaats aan het einde van de grote verdrukking waarbij ook de martelaren, die door de antichrist omgebracht zijn, uit de dood op zullen staan om met Christus duizend jaar te regeren.
De eerste opstanding wordt in de Bijbel ook wel de ‘opstanding vanuit de doden’, letterlijk: ‘de opstanding van tussenuit de doden’ genoemd. Bij de eerste opstanding blijven de ongelovigen achter in het graf, zij zullen pas opstaan bij het laatste oordeel, waarover we kunnen lezen in Openbaring 20:11-15. Hier lezen we: ‘En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in het waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken’ (vers 13). De ongelovige doden worden dus bewaard tot het laatste oordeel, pas dan zullen ook zij opstaan om voor de grote witte oordeelstroon veroordeeld te worden. Zij worden geoordeeld op grond van hun werken. Wat mogen we de Here Jezus toch dankbaar zijn, dat wij niet op grond van onze eigen werken geoordeeld zullen worden, maar dat het werk van Christus doorslaggevend is voor onze rechtvaardiging en vrijspraak!
In Johannes 5 wordt ook over twee opstandingen gesproken: ‘de opstanding ten leven en de opstanding ten oordeel’ (vers 29). Zo vinden we in de Bijbel dus de ‘eerste en de tweede opstanding’, de ‘opstanding uit de doden en de opstanding van de doden’ en ten slotte ook nog de ‘opstanding ten leven en de opstanding ten oordeel’.

De Bijbel leert ons klip en klaar dat de gemeente vóór de grote verdrukking opgenomen zal worden. Hieronder volgen enkele Bijbelse argumenten die de opname vóór de grote verdrukking bevestigen:
1. In Openbaring 20:4 worden alleen de martelaren uit de grote verdrukking opgewekt (‘zij werden weder levend’). De opstanding van de overige gelovigen moet dus al op een eerder tijdstip plaats gevonden hebben.
2. Openbaring 3:10 leert ons dat Hij de gemeente wil bewaren ‘vóór de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen.’
3. In Openbaring 6:16 wordt de grote verdrukking de ‘Toorn van het Lam’ genoemd. De hoop voor gemeente is niet de toorn van het Lam, maar de liefhebbende Bruidegom die zijn bruid tot Zich zal nemen.
4. In 1 Petrus 4:17 lezen we dat het oordeel met het huis Gods begint, zodat we niet met de wereld geoordeeld zullen worden.
5. In Lucas 21:28 lezen we: ‘Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog, want uw verlossing genaakt.’ Hoe zouden we ons kunnen verheugen in de grote verdrukking? Het is juist onze verlossing die ons deze vreugde geeft.
6. In Lucas 21:36 worden we opgeroepen te waken en te bidden om aan deze vreselijke dingen te ontkomen.
7. In 2 Tessalonicenzen 2:6-8 lezen we dat de komst van de antichrist tegengehouden wordt. Uit de samenhang blijkt duidelijk dat Paulus het hier heeft over de Heilige Geest die door middel van de gemeente op aarde werkt en woont. Wanneer de gemeente opgenomen zal worden, dan wordt daarmee ook de tempel van de Heilige Geest van de aarde weggenomen en zal de antichrist alle ruimte krijgen om zich te openbaring. Dan is het zout der aarde weg en zal het verderf toeslaan, dan is het licht der wereld weggenomen en zal de vorst der duisternis zich openbaren.
8. We lezen in Zacharia 14:4-5 en Kolossenzen 3:4 dat de Here Jezus aan het einde van de grote verdrukking met al zijn heiligen op aarde terug zal komen. Dit kan alleen wanneer we vóór de grote verdrukking opgenomen zijn, zodat we ook weer met Hem terug zullen keren.
9. Vóór de opwekking van de martelaren uit de grote verdrukking lezen we al over de tronen in de hemel waar de heiligen op zitten om te oordelen (Openbaring 20:4a). In 1 Korintiërs 6:2-3 lezen we dat de heiligen de wereld zullen oordelen. Dit vindt dus ook al plaats vóór de opwekking van deze martelaren!
10. De opname van de gemeente wordt verschillende keren in verband gebracht met de tijd van Lot in Sodom en Noach. Zowel Lot als Noach werden eerst in veiligheid gebracht voordat het oordeel losbrak. Zo zal de gemeente ook eerst geëvacueerd worden, voordat de grote verdrukking losbarst. Zo werd ook Henoch weggenomen voordat de Here de aarde oordeelde.
11. De roeping en uitverkiezing van de gemeente is een geheimenis (Efeziërs 3:3-10) een ‘tussentijd’ in Gods plan met de wereld. Deze tussentijd eindigt met het geheimenis van de opname van de gemeente, waarna de Here God de draad met Zijn verbondsvolk Israël opneemt en voleindigt.
12. De grote verdrukking wordt ook wel ‘een tijd van benauwdheid voor Jakob’ genoemd (Jeremia 30:4-7). Een periode die God bepaald heeft om Zijn volk Israël tot bekering en wedergeboorte te leiden. Uit deze ‘geboorteweeën’ zal Israël als een nieuw volk tevoorschijn komen.
13. In Daniël 9:27 wordt de zevenjarige grote verdrukking beschreven als de laatste jaarweek die de Here God over Zijn verbondsvolk Israël bepaald heeft. Deze week zal uiteindelijk leiden tot het afsluiten van de zonde en het brengen van eeuwige gerechtigheid voor Israël (vers 24). Zo moeten we Gods plan met Zijn verbondsvolk Israël niet verwarren met Zijn plan met de gemeente en afstand nemen van de wijdverbreide vervangingsleer, waarin Israël plaats moet maken voor de kerk.
14. Het valt op dat geen enkel gedeelte uit de Bijbel de gemeente voorbereidt of waarschuwt voor de grote verdrukking. Hieruit blijkt dat de grote verdrukking niet voor de gemeente bedoeld is.
15. Zolang de gemeente bestaat, wordt de gemeente verdrukt (‘In de wereld leidt gij verdrukking...’ Johannes 16:33). Vooral in de eerste drie eeuwen werd de gemeente heftig vervolgd, maar ook nu. Denk maar aan de christenen in moslimlanden en de vele christenen die nu door ISIS verdreven en vermoord worden. Ook in Noord-Korea worden de christenen vreselijk behandeld. Voor de vervolgde christenen is de gedachte dat de gemeente door de grote verdrukking moet gaan onbegrijpelijk!
16. Zij die beweren dat de gemeente door de grote verdrukking zal gaan, vergeten echter dat het hierbij alleen gaat om het laatste stukje van de gemeente dat dan nog op aarde leeft. Velen van de gemeente zijn reeds ontslapen en bij de Here in de hemel.


baruch

28-05-2016 12:29
Hoop, in uw eerste reactie schreef u dat eerst de wetteloze weggedaan moest worden alvorens de Heere Jezus Christus terug zou komen. Nu in uw laatste reactie schrijft u dat de wetteloze eerst geopenbaard moet worden en dat is Schriftuurlijk, maar strijdig met wat u schrijft in uw eerste reactie. 2 Thessalonicen 2:8 Dan zal de wetteloze zich openbaren; hem zal de Here Jezus doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt. Als de Heer komt is de wetteloze nog aanwezig en dus niet weggedaan uit het midden. De toorn van God vindt plaats tijdens de grote verdrukking maar van de Gemeente leert de Schrift: 1 Thessalonicen 5:9 Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid, door onzen Heere Jezus Christus,
Laten wij ons benaarstigen de eenheid des Geestes te behouden door de band des vredes. Tussen de opname van de Gemeente en de wederkomst van de Zoon des Mensen liggen zeven jaren. Maar als de Zoon des mensen komt, komt Hij met Zijn Lichaam, de Gemeente: Colossenzen 3:4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

Hoop

26-05-2016 07:47
Baruch,
We komen denk ik niet tot overeenstemming,maar dat hoeft ook niet altijd.
Ik zal je mijn standpunt uitleggen en daar blijf ik ook bij.
Ik wens je succes op je levensweg met jouw Messias, nl Jezus Christus de Zoon van God.

Mattheüs 24
29 En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.
Daniël 7
19 Toen wenste ik naar de waarheid van het vierde dier, hetwelk verscheiden was van al de andere, zeer gruwelijk, welks tanden van ijzer waren, en zijn klauwen van koper; het at, het verbrijzelde, en vertrad het overige met zijn voeten.
20 En aangaande de tien hoornen die op zijn hoofd waren, en den anderen, die opkwam, en voor denwelken drie afgevallen waren, namelijk dien hoorn, die ogen had, en een mond, die grote dingen sprak, en wiens aanzien groter was, dan van zijn metgezellen.
21 Ik had gezien, dat diezelve hoorn krijg voerde tegen de heiligen, en dat hij die overmocht,
22 Totdat de Oude van dagen kwam, en het gericht gegeven werd aan de heiligen der hoge plaatsen, en dat de bestemde tijd kwam, dat de heiligen het Rijk bezaten.

Openbaring 13
7 En hetzelve werd macht gegeven, om den heiligen krijg aan te doen, en om die te overwinnen; en hetzelve werd macht gegeven over alle geslacht, en taal, en volk.
8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.

Het betreft de heiligen. Die zullen geconfronteerd worden met het beest uit Daniël 7, het vierde rijk, het beest uit de zee. Vlak daarop verschijnt het beest uit de aarde, die bedrieglijk wonderen gaat doen.
Maar wie zijn dan de heiligen?

Nu zeggen er veel mensen dat dit betreft de Joden.
Maar als je in je bijbel gaat lezen wie de uitverkorenen zijn, kom je erachter dat het Joden en Heidenen zijn die in Jezus Christus geloven, tot vergeving van zonden door zijn bloed.

Matt 24:22-24 24:31/ Mark 13:20-22 /Luk 18:7 / Rom 8:33 / Rom 9:11 en 11:5-7 /Col 3:11-12 /1 Tess 1:4 /2 Tim 2:10 /Jesaja 42:1 45:4 65:9 / Tit 1:1 /1 Pet 2:6 / 2 Pet 1:10-11 /2 Joh 1:1-2 / 2Joh 1:13
Dus niet alleen de Joden die in Jezus Christus geloven, maar ook jij en ik.
Er is geen onderscheid tussen Jood en Heiden, want die scheidsmuur is weggebroken door Christus.
Het Israël Gods zijn de gelovige rest van de Joden die Jezus hebben aangenomen als hun Messias en Heiden die het Burgerschap Israëls hebben gekregen door het geloof in Jezus Christus. Efeze 2
Hoort een Jood niet bij de Gemeente Gods? Is het niet begonnen bij de Joden? Voor hun was het nieuwe verbond.
De Gemeente gaat door de grote verdrukking en zal in die zware tijd tot volheid komen.

Bij het bestuderen van Gods Woord ontdekte ik dat er in verband met de opname van de gemeente nooit één bepaald tijdstip wordt genoemd, behalve de opstanding. En de opstanding vindt plaats ten tijde van het weerklinken van de laatste bazuin (1 Cor.15:51-54). Deze bazuin klinkt aan het einde van de grote verdrukking, want er wordt nergens over een achtste bazuin gesproken. Het ‘geheimenis van God’ is dan voltooid (Op.10:7) en de heiligen ontvangen hun loon (11:18). Welnu, de opstanding gaat onmiddellijk aan de opname vooraf volgens 1 Thess.4:16. Vroeger vormde 2 Thess.2:7 een probleem voor mij, tot ik uit de Griekse grondtekst leerde dat ’verwijderen’, ‘geboren te midden van’, of ‘geopenbaard te midden van’ betekent. De wetteloosheid zal nog door de (arme) samenwerkende wereldgeesten in bedwang gehouden worden totdat de tijd aanbreekt waarop de wetteloze (de antichrist) ’geboren’ wordt en ‘zich openbaart te midden van’, de gemeente van Christus (1 Joh.2:19). De eenmaal door God ingestelde en ordenende wereldgeesten, zullen dan niet langer de komende, vreselijke wetteloosheid van de eindtijd kunnen weerhouden (Gal.4:3,9; Col.2:8,20). Ook de Heilige Geest en de gemeente blijven tot aan het einde. In deze komende verdrukking zal juist de gemeente te midden van het vuur (de komende, opgeroepen occulte demonenhordes uit de afgrond, Op.9:1-3), worden gelouterd tot zuiver goud. Alleen een gemeente vervuld met Gods Geest zal daarin stand kunnen houden en niet zoals de Scofieldbijbel leert, de onbekeerde Joden zónder Jezus Christus en zónder Gods Heilige Geest! (Zach.13:9; Op.7:1-3). Allen die dan niet verzegeld zijn met Gods Geest zullen geen stand houden en gaan ten onder (Op.7:3,4; 9:4). In dit verband zou ik nog vele, vele teksten kunnen noemen. Wanneer wij alle boeken van het Nieuwe Testament onderzoeken, kunnen wij geen enkele aanwijzing vinden voor een wederkomst van de Heer in ‘twee etappes’. Er is in de hele Bijbel geen enkele tekst die spreekt over een opname vóór de grote verdrukking. Want dat is een puur menselijke theorie. Onderzoekt u de Schriften maar. Er is geen enkele tekst die erover spreekt. Het is mij opgevallen dat praktisch alle evangelische zendingsleiders geloven dat vertegenwoordigers van alle volkeren, natiën en tongen deel moeten uitmaken van de kerk van Christus (en niet slechts uit de zogenaamd beschaafde wereld) voor de Heer komt. Daarom kunnen wij de wederkomst van de Heer slechts bespoedigen door het evangelie te brengen aan alle mensen, die het nog niet gehoord hebben. De Redder en Verlosser liet ons daarover niet in twijfel: ‘En aan alle volken moet éérst het evangelie gepredikt worden’ (Marc.13:10). ‘En dan zal het einde komen’ (Matth.24:14). Daarom is de wederkomst van de Heer de grootste stimulans voor zending en wereldevangelisatie.

baruch

26-05-2016 04:24
Hoop,

De eindtijd is begonnen bij de opstanding van de Heere Jezus Christus. Den afval is die uit Dan. 8:12 En het heir werd in den afval overgegeven tegen het gedurig offer; en hij wierp de waarheid ter aarde; en deed het, en het gelukte wel. Dat betreft de Joden, en zal zijn in de laatste week van Dan.9. Eerst moet de opname van de Gemeente plaats hebben gevonden, de wederhouder die uit het midden zal worden weggedaan, is de Gemeente, het Huis van God, de tempel, God woont met Zijn Geest in de Gemeente. De opname van de Gemeente is niet hetzelfde als de wederkomst van de Zoon des mensen. De opname van de Gemeente vindt plaats zeven jaar voor de komst van de Zoon des mensen met Zijn Gemeente.
Colossenzen 3:4 Wanneer Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met Hem verschijnen in heerlijkheid.

Hoop

24-05-2016 10:35
@Baruch

Das de bedelingenleer.
Je gaat er vanuit dat de weerhouder de Heilige Geest is.
Volstrekt onlogisch..
Betreffende de eindtijd:

Leven wij nu al in de eindtijd?
We moeten ons eerst de vraag stellen wat de eindtijd is en wanneer die begint! Er zijn verschillende meningen over wat de eindtijd precies is. Menigeen beschouwt de grote verdrukking als de eindtijd. De eindtijd is die tijd waarin zowel het kwaad en de vuilheid als het heilige en het reine tot volheid komen. Ook de oordelen Gods horen bij de eindtijd.

Er is veel ongerustheid en angst onder christenen. Ze kijken naar de omstandigheden in de wereld en concluderen te gemakkelijk dat de eindtijd er al is of op het punt staat aan te breken. Op dit moment (eind 2015) gaat het om de enorme vluchtelingenstroom en de beroeringen in het Midden Oosten en Islam. Ze hopen maar dat ze opgenomen worden. Stiekem.

De Bijbel geeft echter nauwkeurig aan wanneer de komst des Heren en onze vereniging met Hem zullen plaatsvinden. Het gaat dan niet om exacte tijden, maar om tekenen die vlak voor zijn komst zullen plaatsvinden. Het gaat om twee tekenen. Het eerste teken is de (grote) afval. Nee, het gaat niet om een afval van christenen, hoewel die er ook zal zijn, maar om de afval van alle grote religies, ordes en levensbeschouwingen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat grote wereldreligies als de islam en het rooms-katholicisme, maar ook alle vormen van atheïsme (aanhangers van het humanisme, de evolutietheorie en het communisme) zullen leeglopen, maar dat zal wèl gebeuren. Er is een reden waarom dit zal gebeuren. Tijdens het regime van het vierde rijk (het vierde dier) uit het boek Daniël zal de grote verdrukking plaatsvinden. Het is de tijd dat IEDEREEN gedwongen zal worden om het beeld van het beest uit de zee te aanbidden. Doet iemand dat niet, dan zal hij gedood worden! Als echter de grote religies, levensbeschouwingen en ordes er dan nog zouden bestaan, dan zullen velen niet het beeld van het beest aanbidden en zou er meteen een grote oorlog uitbreken. We weten echter dat de mensen zullen zeggen: "En zij aanbaden het beest, zeggende: Wie kan er oorlog tegen voeren?" Omdat de (grote) afval heeft plaatsgevonden (de mensen dus van hun geloof zijn afgevallen), zal niemand ergens voor willen sterven of strijden.
De oorzaak waarom er een afval komt, is de nederlaag van de gevallen engelen die de religies, ordes en levensbeschouwingen hebben geïnitieerd en in stand hielden. Zij zijn door de heiligen in een strijd in de hemelse gewesten verslagen. Dit wapenfeit wordt door niemand gezien, dan door de heiligen die deze strijd hebben gevoerd en aan wie de Here God het wil openbaren. De fysieke afval van mensen van hun religie, levensbeschouwing of orde wordt echter door een ieder gezien. Deze afval zal plaatsvinden tijdens het regime van de 7e koning (kop) van het beest uit de afgrond. Hij is de wegvoorbereider van het beest uit de zee. Deze koning is zeer gewelddadig Hij is overigens niet de antichrist.

Het tweede teken dat zal plaatsvinden vóór de komst des Heren is de verschijning van de antichrist (het beest uit de aarde). We weten dat de antichrist ervoor zorgt dat er een beeld gemaakt zal worden van het beest uit de zee en dat iedereen dit beeld zal moeten aanbidden. We zitten dan al in de grote verdrukking. De komst des Heren en onze vereniging met Hem zullen dus plaatsvinden ná de komst van de antichrist en dus niet vóór de grote verdrukking!

2 Tess. 2:1-3
1 Maar wij verzoeken u, broeders, met betrekking tot de komst van [onze] Here Jezus Christus en onze vereniging met Hem, 2 dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een geestesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren (reeds) aanbrak. 3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs,

Eigenlijk begint de eindtijd met de val van de grote religies, levensbeschouwingen en ordes, maar die wordt alleen gezien in de hemelse gewesten.
Het zichtbare begin van de eindtijd is de (grote) afval. Zoals gezegd gebeurt dit tijdens het regime van de 7e mensenkoning van het beest uit de afgrond.

De antichrist wordt niet aanbeden, maar hij zorgt er wel voor dat (het beeld van) het beest uit de zee (de kop die een dodelijke wond had en die genas) aanbeden zal worden. De antichrist doet veel tekenen en wonderen en hij spreekt als de draak.

Je kunt de nederlaag van de gevallen engelen die heersten over de religies, ordes en levensbeschouwingen zien als het begin van de eindtijd. Je kunt de zichtbare afval van mensen van hun geloof beschouwen als het begin van de eindtijd en je zou ook het begin van de grote verdrukking kunnen zien als de aanvang van de eindtijd. Het is niet van groot belang hoe je hier over denkt, echter het is wèl van belang om te weten wat de achtereenvolgende gebeurtenissen zijn die leiden tot Armageddon, het einde.
Ben je daar klaar voor? Heb je extra olie bij je om als de duisternis intreedt ?

baruch

24-05-2016 04:38
Watcher,

Nooit gehoord van de twee getuigen en de 144000?
Zij zijn het die de grote schare die niemand tellen kan voortbrengen door het evangelie van het koninkrijk te verkondigen na de opname van de Gemeente voor de grote verdrukking aanbreekt.

2 Thes.2:7 Want de verborgenheid der ongerechtigheid wordt alrede gewrocht; alleenlijk, Die hem nu wederhoudt, Die zal hem wederhouden, totdat hij uit het midden zal weggedaan worden.
8 En alsdan zal de ongerechtige geopenbaard worden, denwelken de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds, en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst;
Als de wederhouder, de Heilige Geest, Die woont in de Gemeente, zal zijn weggedaan zal de ongerechtigheid geopenbaard worden en dan pas breekt na 3,5 jaar vrede, vrede en geen gevaar de grote verdrukking aan. Eerst wordt de mannelijke zoon weggerukt tot God en zijn troon.

Watcher

15-05-2016 06:28
Voor de meeste gelovigen staat het onomstotelijk vast dat de Heilige Geest onmiskenbaar een groot aandeel heeft in de redding van zondaren. Het is de Heilige Geest die de wereld van zonde overtuigt. Hij is het die de verloren en tot Christus trekt en hen verlicht onder de verkondiging van Gods Woord. Het is ook de kracht van de Heilige Geest die het leven van de zondaar vernieuwt, als deze zich aan de Heer overgeeft door in te gaan op Gods Woord. Het is de Heilige Geest die in hem de vrucht voortbrengt overeenkomstig het karakter dat men van een christen mag verwachten. Kortom, niemand kan gered en hersteld worden zonder het ‘bad van wedergeboorte en van vernieuwing door de Heilige Geest’ (Titus 3:5). Het aandeel van de Heilige Geest in het verlossingswerk is onmiskenbaar. Dat is ook de reden dat veel kinderen van God oprecht zoeken naar een leven vol van Gods kracht. Het is alleen door deze kracht dat zij werkelijk getuigen van Jezus Christus kunnen zijn. Vandaar dat men zoekt naar de doop in de Geest, die de gelovige in staat stelt om zondaars tot Jezus te brengen. Overal in de wereld gebeurt hetzelfde: waar de Heilige Geest over Gods kinderen in grote volheid wordt uitgestort, komen grote aantallen zondaars tot geloof! Zonder de bijstand van de Trooster die de prediking van het Woord bevestigt met wonderen en tekens, zou het onmogelijk zijn een wereld voor Christus te winnen. Zonder de hulp van de Heilige Geest is het onbegonnen werk de gemeente van de Heer te willen bouwen in een wereld die steeds perverser en vijandiger wordt.

Klopt dat wel?

‘Wie zijn dat daar…. en waar komen ze vandaan?’, vroeg de Johannes op Patmos, toen de Heer hem in een visioen ‘de grote menigte die niemand tellen kon’ liet zien. Het antwoord dat hij kreeg, luidde dat dit de gelovigen waren die uit de ‘grote verdrukking’ zouden komen (Op.7:9-14). Deze miljoenen zouden hun gewaden wassen en wit maken in het bloed van het Lam. En ze zouden standhouden, hun Heer trouw blijven, ondanks de meest verschrikkelijke oordelen die over de wereld zouden gaan. Is het denkbaar dat deze ontelbare menigte ooit tot geloof zullen komen zonder de aanwezigheid van een gemeente die bekleed is met de kracht van Gods Geest om het evangelie te verkondigen? Sommige christenen hangen een ‘leer van de laatste dingen’ aan, die ervan uitgaat dat de gemeente vóór de grote verdrukking wordt opgenomen. Deze opvatting stelt ons echter voor een groot probleem: als de gemeente van deze wereld wordt weggenomen, zal datzelfde ook met de Heilige Geest gebeuren. De grote vraag is dan: hoe zal die menigte die niemand tellen kan, ooit tot geloof komen zonder de kracht van de Heilige Geest? De gevolgtrekking die men hier moet maken, zal voor sommigen pijnlijk zijn: óf de aanhangers van deze school hebben het bij het verkeerde eind door de opname vóór de grote verdrukking te plaatsen, óf we moeten ervan uitgaan dat het aandeel van de Heilige Geest in de redding van zondaren helemaal niet zo relevant is als we denken. In het laatste geval komt de leer van de redding zoals we die aanvaarden wel op een heel wankele basis te staan. En bovendien zouden we het eigenlijk net zo goed zónder de vernieuwing door Gods Geest kunnen stellen zoals die in pinksterkringen zo nadrukkelijk wordt nagestreefd. Zou de gemeente opgenomen worden, dan betekent dit dat de wereld achterblijft in een geestelijke duisternis, zoals men die nog niet heeft gekend. Voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid zal er geen enkele getuige van Jezus in de hele wereld zijn. Dus zal er definitief een punt worden gezet achter de prediking van Gods Woord en al het zendingswerk zal gestaakt zijn.

De grote vraag is nu: hoe zal de ‘menigte die niemand tellen kan’ uit alle naties, stammen, volken en talen gered worden, als er geen gemeente meer is die hun het evangelie predikt in de kracht van de Heilige Geest? En dat in het relatief korte tijdsbestek van enkele jaren. Men neemt toch immers aan dat ‘de grote verdrukking’ slechts drie en een halfjaar zal duren. Ook is het duidelijk dat deze ontelbare menigte zich nog niet bekeerd had, toen Gods Geest nog werkzaam was in zijn kinderen. Zij zouden dan immers samen met de gelovigen zijn opgenomen. Hoe is het nu mogelijk dat miljoenen tot geloof komen – niet in de tegenwoordigheid van de gelovigen die vol zijn van de Heilige Geest – maar juist tijdens hun afwezigheid …. We hebben hier te maken met een theorie die het mogelijk acht dat er uit alle volken een ontelbare menigte wordt gered zonder evangelisatie, zonder de aanwezigheid van de Heilige Geest, zonder de prediking van gelovigen, zonder zending en zonder gemeente. En dat alles in een situatie van duivelse duisternis zoals de wereld deze tot dusver niet heeft gekend.

Gered door lijden?

Sommigen proberen de redding van de grote menigte te verklaren met theorieën die precies het tegenovergestelde zeggen van wat de Schrift onderwijst. Eén daarvan is bijvoorbeeld de gedachte, dat deze mensen tot geloof zullen komen door het ontzaglijke lijden dat de grote verdrukking met zich mee zal brengen. Is het werkelijk mogelijk dat miljoenen door verschrikkelijk lijden tot Christus geleid worden? Een dergelijke voorstelling van zaken voert ons terug naar de middeleeuwen, naar de tijd van voor de Reformatie, toen de kerk leerde dat het menselijk lijden het middel was waardoor aan Gods gerechtigheid werd voldaan. En het de martelaren waren die honderdvoudig vrucht voortbrachten. Er bestaat echter geen enkele Bijbelse basis voor zo’n leer. We moeten haar dan ook met grote beslistheid verwerpen. Als het menselijk lijden iets positiefs zou zijn dat de mens dichter bij God brengen moet, zou Jezus niet met de Heilige Geest en met kracht zijn gezalfd om hen te genezen die door de duivel overweldigd waren. Hij zou ook zijn leerlingen niet hebben uitgezonden om het evangelie van het Koninkrijk van God te prediken met de opdracht om zieken te genezen, doden op te wekken, melaatsen te reinigen en demonen uit te drijven. Het verlichten van het lijden zou in het evangelisatiewerk een averechtse uitwerking hebben als het lijden de mens zou kunnen helpen bij zijn redding. Het is juist het boek Openbaring dat er getuigenis van aflegt hoe geen enkele verdrukking, hoe verschrikkelijk die ook mag zijn, in staat zal zijn om de wereld tot bekering te brengen. ‘Maar de andere mensen, die deze plagen overleefden, keerden zich niet af van hun zelfgemaakte goden. Ze bleven die goden aanbidden en de beelden van goud, zilver, brons, steen en hout, die niet kunnen horen of zien en zich niet kunnen verroeren. De grote hitte verzengde de mensen en ze lasterden de naam van God, die macht heeft over deze plagen. Ze toonden geen berouw en bewezen hem geen eer. De mensen beten op hun tong van de pijn. Ze lasterden de God van de hemel, vanwege hun pijn en hun zweren, en ze braken niet met het leven dat ze leidden’ (Op.9:20,21; 16:9,11).

De redding van het verlorene wordt altijd verwezenlijkt door het Woord van God. Jezus zelf zei: ‘Ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij’ (Joh.6:45). ‘Hij wilde ons door de verkondiging van de waarheid tot leven roepen, om ons de eersten te maken in zijn schepping’ (Jac.1:18). Zonder de prediking van het evangelie is het onmogelijk dat iemand tot geloof komt en gered wordt (Rom.10:14-17). De theorie dat de menigte die niemand tellen kan, gered zal worden vanwege de verdrukking en hun martelaarschap, is een ontkenning van de Bijbelse leer, dat de prediking het middel is waardoor God de verlorenen redt. ‘Hij heeft besloten hen die geloven te redden door de dwaasheid van onze verkondiging’ (1 Cor.1:21). Als ‘de grote verdrukking’ het middel zou kunnen zijn om een ‘menigte die niemand tellen kan’ te redden uit alle volken, zit er iets verkeerd met de duidelijke uitspraken van de Bijbel en kunnen we beter ophouden met ons in te spannen voor zending en evangelisatie. Bovendien is het dan ook weinig zinvol om met zoveel aandrang te zoeken naar de doop in de Heilige Geest.

Wie verkondigde het evangelie?

Als we de leer over de redding zoals die in het Nieuwe Testament tot ons komt, recht willen doen, moeten er tijdens de grote verdrukking mensen zijn, die het evangelie prediken in de kracht van de Heilige Geest. Wie zouden deze predikers moeten zijn, als alle dienstknechten van de Heer al werden opgenomen? Sommigen laten hun fantasie de vrije loop door te veronderstellen dat in die tijd engelen uit de hemel het evangelie zullen verkondigen. Een dergelijke bewering is echter volkomen vreemd aan het onderwijs van Christus. Nog nooit heeft een engel het evangelie kunnen verkondigen. De apostel Petrus zegt, dat ze daar ook weinig van begrijpen en zouden willen kijken naar de dingen waar het evangelie betrekking op heeft (1 Petr. 1:12). Engelen zijn boodschappers van de Heer, die slechts zo nu en dan tot taak hebben boodschappen aan de gelovigen te brengen. Maar zijzelf hebben geen enkel begrip van wat het betekent om gered te zijn en de geestelijke waarheden over de redding kunnen zij dan ook niet doorgronden. Zij hebben geen deel aan de goddelijke natuur, zoals dat bij ons het geval is. Daarom is het voor hen onmogelijk om Christus aan de volken bekend te maken. Dit is het exclusieve voorrecht van mensen die de Heilige Geest hebben ontvangen. Anderen stellen dat de Joden gebruikt zullen worden bij de redding van deze menigte. Maar aangezien het dan Joden zullen moeten zijn, die niet samen met de gemeente opgenomen werden, moeten we wel tot de conclusie komen dat deze pas tijdens de grote verdrukking tot bekering komen. Hoe zouden zij dan gered zijn? Zowel de Jood als de heiden moet gered worden door geloof in het evangelie: ‘Want er is maar één God en Hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen’ (Rom. 3:30). Als de verdrukking een middel zou zijn om ongelovigen te veranderen in vurige predikers van het evangelie, waar zijn dan de duizenden Joden die na de Tweede Wereldoorlog, als gevolg van de verdrukking die zij ondergingen, Christus’ boodschap tot de volkeren gebracht zouden moeten hebben? Deze theorie is niet alleen on-Bijbels, zij is ook historisch gezien onhoudbaar. Om gered te worden hebben de Joden de Gemeente van Jezus Christus nodig die hun de boodschap van het evangelie brengt door haar getuigenis in de kracht van de Heilige Geest. De menigte die niemand tellen kan, vormt het grote bewijs voor de aanwezigheid van de gemeente in de tijd die de Bijbel ‘de grote verdrukking’ noemt. En dan geen vreesachtige en verslagen gemeente, maar een menigte overwinnaars, die zijn loopbaan in deze wereld volbracht heeft.

‘En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de hele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken en dan zal het einde gekomen zijn’ (Matth.24:14)

John

14-05-2016 12:09
God zegen Br. en Zr. er zal een verdrukking komen over de wereld die nooit eerder was geweest de toorn van God, Hij heeft beloofd dat wij voor die toorn bespaard zouden worden.
Dat wij alreeds Door verdrukking gaan is zeker, voor de een zal deze anders worden ervaart als je in het middeoosten woont en vervolgd wordt en het is verboden om Gods woord te lezen laat staan te verkondigen, en dat moeten bekopen met een afschuwelijke dood of in een van de andere landen in de wereld waar dit ook verboden is.
Romeinen 8 geeft mij hier een mooi antwoord op en kan niet wachten op zijn wederkomst elke week bid ik voor deze mensen die vervolgd worden, wij moeten dit voor onze Br en Zr doen omdat ook wij hier op deze manier vervolgd gaan worden Jezus zei eet mijn vlees en drink mijn bloed, lees uw Bijbel eet hem Jezus is het woord.
God Bless you