#T - Grootsgedrukt
Enquête: 009-Israël moet een Palestijnse Staat toestaan. Ja Nee

Binnen/buitenland

Kerstnummer Zoeklicht wordt Evangelisatieblad

Het Kerstnummer van Het Zoeklicht wordt het centrale medium in een grote evangelisatiecampagne van dat blad. De inhoudt wordt dan ook anders dan in andere jaren en zal goeddeels gericht zijn op (nog) ongelovigen, hoewel aan de Maranatha boodschap, waarin het magazine is gespecialiseerd niet voorbij zal worden gegaan.

De actie, gericht op stimuleren van de achterban individueel de omgeving te bereiken met het Evangelie, werd zaterdag tijdens de landelijke Zoeklicht-dag in Veenendaal geïntroduceerd. Bestuurslid Peter van de Weerd (foto) gaf toe dat het blad doorgaans voornamelijk is gericht op gelovigen en op uitleg voor hen van de boodschap van de opname van de Gemeente en Christus wederkomst. “Evangelisatie is niet iets wat je primair met Het Zoeklicht in verband brengt. Maar de vraag is of dat zo moet blijven.”

Hij herinnerde er aan dat stichter Johannes de Heer zijn leven lang evangelist bleef en al lang voordat het eerste nummer van Het Zoeklicht in 1919 verscheen initiatiefnemer was van tentevangelisatie. Bij de ingebruikneming van de tent van de Nederlandse Tentzending was wijlen koningin Wilhelmina aanwezig.

Volgens een autobiografie van De Heer, waaruit De Weerd citeerde, werd met de tent door heel het land getrokken en zat die dag aan dag bomvol. In de samenkomsten ervoer men volgens de evangelist en zakenman, die ook de bekende zangbundel uitgaf, een ongekende zegen en velen kwamen er in tot geloof in Christus.

Ook Het Zoeklicht was oorspronkelijk op zowel evangelisatie als de Maranatha Boodschap gericht, zei Van de Weerd. Hij vertoonde een filmpje waarin enkele jongeren, onder wie een voormalige verslaafde aan drugs en gokken, ervan getuigden tot geloof - en daarmee tot en geheel ander leven - te zijn gekomen. Overigens vormen de jongeren in de film qua leeftijd wel een zekere tegenstelling tot het massaal goeddeels vergrijsde - maar massaal toegestroomde publiek in de zaal.’

Voor de evangelisatiecampagne worden minimaal 50.000 Zoeklichten gedrukt, die men als kerstattentie, vergezeld van een kaart, naar vrienden, familieleden en bekenden kan zenden. Daarnaast wordt iedereen gevraagd de namen van tien personen op een lijst te zetten en voor hen dagelijks te gaan bidden. “Wens ze een gelukkig nieuwjaar en gun hen het geluk dan u hun ten diepste toewenst”, zei Van de Weerd. “God luistert naar gebeden en wil niet dat iemand verloren gaat.”
Bijzondere boodschappen die men voor de betrokkenen heeft, kan met zowel via de kaart aan hen doen toekomen, maar ook tot 12 oktober aan de redactie van Het Zoeklicht sturen. Die plaatst dan een selectie ervan in het Kerstnummer, waarop overigens geen datum staat, zodat het qua tijd een vrijwel onbeperkt evangelisatiedrukwerk wordt.

Intussen oogst men met evangelisatie wel in de eindtijd, benadrukten de diverse sprekers op de dag, waar zangeres Joke Buis met haar band liederen van Johannes de Heer ten gehore bracht (zij maakte er ook twee cd’s van en de derde is op komst). Het is niet vanzelfsprekend dat de Heer volgend jaar nog niet terug is gekomen, zei Feike ter Velde.


Reageren