#T - Grootsgedrukt
Enquête: 009-Israël moet een Palestijnse Staat toestaan. Ja Nee

Mijn getuigenis

Een dagelijks gebed voor Gods aangezicht

Een interview met Teus Schep, die iedere dag op deze site voorgaat in gebed.

Teus, vertel eens iets over jezelf. Stel je eens voor.
Ik ben op 19 mei 1963 te Nieuw-Lekkerland geboren als zoon van melkboer en kruidenier Arie Schep en zandschippersdochter en kraamverzorgster Annigje Oosterwijk. In dat mooie Lekdorp in de Alblasserwaard ben ik ook opgegroeid. Ik was de jongste in een gezin van vijf. Wij kerkten in de Hervormde Kerk (Gereformeerde Bond) op de dijk, waar mijn vader ook ouderling was. Het overlijden van mijn vader aan long- en botkanker toen ik net acht geworden was, heeft grote invloed op mij gehad. Vooral de manier waarop dat is gegaan, vol van Gods aanwezigheid en het glanzende licht van Zijn glorie.

Wat heb je zoal gedaan in het leven?
Via het lager beroepsonderwijs, werk in de productie van een vleesfabriek, militaire dienst bij de Marine, administratief werk bij een drukkerij, avondschool en staatsexamen VWO, ben ik in 1988 aan de Theologische Faculteit van de Universiteit Utrecht theologie gaan studeren. Die studententijd was echt de mooiste tijd van mijn leven en ik heb er dan ook de tijd voor genomen.
Mijn hoofdvak was cultuurfilosofie, en in 1996 studeerde ik af op het onderwerp: Dostojevski, profeet tegen de ondergang – Dostojevski's kritiek op het Westen en de westersgezinden in Rusland, in hun pogen zonder God een rijk der mensen te bouwen – Ik heb daarna zo'n vijf jaar in de kerk gewerkt. Toen maakte de hemelse Vader me duidelijk dat we wel regelmatig zouden blijven preken, maar dat Hij verder nu een heel andere weg met me zou gaan.

Maar wat ging er dan concreet anders dan je verwacht had?
Daar was ik, theoloog met een roeping, met bepaalde persoonlijke beloften van God ook, maar de komende zeventien jaar zou ik heel andere dingen doen. 'k Heb een aantal jaren met veel vreugde gechauffeerd voor wijlen de Joodse bakker van Utrecht, Eli van Leeuwen, enkele jaren 's nachts taxi gereden in Utrecht, en daarna 12 ½ jaar gechauffeerd en afgeleverd voor Revalidatie-Hulpmiddelenbedrijf Harting Bank in Utrecht. Prachtig werk, wat me ook voldoening gaf, maar wat vanwege Gods persoonlijke beloften in mijn leven (die Hij ook steeds bleef herhalen), tegelijk ook in toenemende mate als een wachtkamer ging aanvoelen. Wachten, samen met allerlei andere omstandigheden en gebeurtenissen die je overkomen waaraan ik nu voorbij ga, zijn een machtig instrument in Gods hand om je geestelijk te krijgen waar Hij je hebben wil.

Je komt oorspronkelijk uit de Hervormde Kerk, vertelde je, Wat heb je met de evangelische beweging?
In m'n studententijd heb ik 's zondags de diensten van allerlei kerken en evangelische gemeenten afgestruind. Ik ging ook regelmatig naar conferenties die vanuit evangelische hoek georganiseerd werden. Daar gaf God me ook wat in de traditionele kerken ontbrak: mijn volwassen doop en het spreken in tongen. Overigens beiden terwijl ik er rationeel nog mijn twijfels bij had. In een Volle Evangelie Gemeente in Amsterdam vroeg de voorganger tijdens de dienst wie zich wilde opgeven voor de doop van over drie weken. Ik stak mijn hand op. De man keek mij aan, knikte en zei: “Dat wist ik”. Hij kende mij verder helemaal niet.

Nu je het daar toch over hebt, je levert nu dagelijks een gebed voor onze website, ben je eigenlijk een man van gebed?
Voor mijn eigen gevoel niet. Het woord bidden dreigt voor mij al gauw te neigen naar iets waar je echt voor gaat zitten, iets formeelachtigs – al hoeft dat natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Maar praten, praten met mijn Vriend, praten met Papa en met de Here Jezus, ja, dat doe ik spontaan door heel de dag heen.

In de gebeden die inmiddels geplaatst zijn, ben je vaak heel persoonlijk en put je regelmatig uit je eigen levensverhaal. Ben je van plan dat te blijven doen?
Ik kan niets beloven. Uiteindelijk ontstaan deze gebeden voor Gods aangezicht, en gaat Hij daarover. Maar ik zou het wel heel fijn vinden. Ik ben zelf namelijk nogal onder de indruk van Augustinus' Belijdenissen, die toch eigenlijk ook één langgerekt, aanbiddend gebed zijn, vol autobiografische elementen.

Wat hoop je dat God door deze gebeden doet?
Als God je laat weten dat Hij wil dat je iets gaat doen, en wanneer je beseft dat Hij dit gebeuren alleen Zelf in stand kan houden en geven, dan kun je het geheel ook met een gerust hart aan Hem en Zijn plannen overlaten. Ik zou het al geweldig vinden wanneer lezers er intiemer in hun omgang met God door werden.
 

Reageren


Annalie Fioole

10-10-2017 10:28
Deze avond dacht ik aan Teus en tot mijn verbazing las ik dat hij overleden is.
Nu mag hij bij Papa zijn (zoals hij zou zeggen).
Voor mij was hij een dierbare vriend!

Leendert Hak

24-08-2017 10:33
Goedenavond.
Mijn oom Teus Schep is 14 augustus 2017 plotseling overleden.
Als er nog gebeden geplaatst blijven worden van hem, omdat ik begreep dat hij vooruit heeft gewerkt, kan er dan een bijschrift bijkomen dat in ieder geval duidelijk is dat hij overleden is.
Met vriendelijke groet,
Leendert Hak