#T - Grootsgedrukt
Enquête: 018-Mijn kerk of gemeente neemt de zendingsopdracht serieus! Ja Nee
Agenda:   Conferenties & Cursussen ||  Concerten ||  Evenementen ||  Bericht aanbieden

Binnen/buitenland

‘Joyce Meyer predikt ziekmakende rijkdom’

Ze gaat de wereld door als evangeliste, maar menige cabaretier zou nog wat van haar humor kunnen leren. Joyce Meyer is een ijzersterke merknaam, maar haar boodschap is een Bijbelse en on-Bijbelse ongezonde cocktail, met een verontrustende toon van het welvaartsevangelie.

Die waarschuwing komt van Henk van Blijderveen in Het Zoeklicht. Het evangelie dat het bedrijf ‘Joyce Meyer Ministries’, met ook een filiaal in Nederland en onlangs een meeting in Ahoy waar 10.000 fans heen kwamen, aan de man brengt, is dat de mens door geloof ‘rijk, gezond en voorspoedig’ kan worden. Het is, zegt Van Blijderveen, een boodschap die ‘Bijbels’ wordt gemaakt door Bijbelteksten letterlijk te interpreteren, uit hun context te halen en de parafraseren. “Het geloven in een God die ons gezond, rijk en welvarend wil zien, is op zich al on-Bijbels. Joyce Meyer voegt daar nog aan toe dat God niks kan doen, maar dat wij zelf aan de slag moeten. En wel door dingen die we willen hebben met het hart te geloven en met de mond te belijden”, zegt de auteur. “Zo gebruiken we ‘woorden van geloof’ om onze wensen uit Gods wil te trekken en kunnen we onze eigen realiteit scheppen.”

Hij waarschuwt dat naar de mening van Meyer – die ook beweert niet meer te zondigen - de mens naar Gods beeld is geschapen en daarom, net als Hij, dingen kan scheppen met woorden van geloof. Positief denken uitspreken en zo een rooskleurige eigen toekomst profeteren. Dat is, zegt de schrijver, volgens de leringen van New Age.

Joyce Meyer vertelt ook niet haar hele leven te willen praten over ‘het beloofde land, zonder er ooit te zijn geweest’. Zij wil nu al in rijkdom leven. “Een dwaling die de kop kan opsteken wanneer Bijbelsteksten letterlijk worden genomen, waardoor geestelijke rijkdom wordt verward met materiële rijkdom. En als ze in dit verband zegt: ‘Ik wil geen kleren maken, maar kopen; niet in de keuken staan om te koken, maar in een restaurant eten’, dan lacht het publiek zich een kriek. Want Joyce is hun voorland. Geef en u zal uitbundig gegeven worden, zo belooft Joyce Meyer.” Aldus Henk van Blijderveen, die er op wijst dat jaarlijks 100 miljoen dollar bij haar organisatie binnen stroomt en haar persoonlijke fortuin wordt geschat op $ 25 miljoen. “Verdiend met het evangelie dat haar om niet is gegeven en Jezus zoveel kostte.”

Volgens hem spiegelt Meyer haar publiek voor dat het vervelend zou zijn pas na overlijden te ontdekken dat er nog veel pakjes op aarde onuitgepakt zijn blijven liggen. “Alsof we in de hemel niet genoeg zouden hebben aan de aanwezigheid van onze Heer en Heiland. Alsof we dan nog de haren uit ons hoofd zouden trekken bij het terugdenken aan de gemiste euro’s op aarde.”

Rijkdom, zegt de auteur, maakt het geestelijke leven niet gezond. “Rijkdom is het grootste gevaar voor de wandel met de Heere Jezus in onze dagen.” En hij verwijst naar Tim. 6:9 en 10, waar wordt gezegd dat rijken in velerlei verzoeking vallen. ‘Want geldzucht is de wortel van alle kwaad.’

Reageren


Jhon Doe

14-09-2018 08:10
Mag een evangelist rijk zijn?
Het is misschien voor een rijke moeilijker het koningkrijk binnen te gaan. Maar is het ook onmogelijk?

D.H

13-09-2018 02:34
Ik lees veel opmerkingen gericht tegen mensen die waarschuwen voor dwaalleraren. Dit is zeer verontrustend. Recentelijk ben ik gestuit op video's en geluidsopnamen van Joyce Meyer en andere 'predikers' van de Word of Faith Movement. Ik raad een ieder aan de boodschap van deze mensen te toetsen aan het Woord van God. Ook Joyce Meyer heeft verontrustenden uitspraken gedaan! Weest waakzaam! Er zijn genoeg materiaal te vinden op Youtube. Open je ogen!

Anita

24-07-2018 12:28
Joyce is voor mij echt een voorbeeld.
Ik ben in Ahoy geweest in 2015 en ik had verwacht veel te kunnen lachen om haar anekdotes.
Maar het was een heilige sfeer daarbinnen, met een oproep tot bekering en heiliging.
Fantastisch..zoveel mensen die aangeraakt werden.
Het was ook aandoenlijk om te zien wat een klein, 70+ dametje het eigenlijk is en tòch zo krachtig.
Haar man hielp haar bij het afdalen van het podium en dat vond ik ook zo mooi om te zien.
Ik hoop iets van haar uit te stralen... niet in eigen kracht maar door de kracht van de Heer, die onze geest elke dag vernieuwen wil.

Agnes

14-06-2018 07:44
Wat een hollandse zelf ingenomenheid,vroomheid en betweterigheid klinkt er uit het Zoeklicht artikel. Jarenlang op dit blad geabboneerd geweest en toen gestopt. Na een paar jaar weer eens gelezen en ja hoor...niets nieuws..niet gegroeid...nog steeds hetzelfde niveau...tja..Nu is onlangs mijn man overleden en wat heb ik een steun aan haar onderwijs!!! En verder...waar komt toch dat puriteinse idee vandaan dat christenen arm moeten zijn..Abraham en zijn nazaten waren schatrijk...Door God's genade...of wordt Zijn Naam dan soms alleen maar groot gemaakt als we arm zijn...Jaloezie speelt ook hier weer een grote rol...en nog wat..De farizeeen waren zo jaloers en afgunstig op Jezus dat ze Hem uit de weg wilden ruimen...klinkt bekend nietwaar...

Daniëlla Meijer

08-06-2018 02:22
Je probleem ,is niet echt je probleem! Je probleem is je houding ten opzichte van je probleem? #overdenking

E.S.

23-05-2018 02:10
Als mensen impact hebben is er tegenstand. Joyce Meyer heeft impact! In het leven van velen! Rijk, arm, jong, oud, blank of donker: het maakt niet uit! Aan haar vruchten kan je zien dat zij wandelt in de bestemming die God voor haar heeft!
Dankbaar voor haar! Zij maakt in deze wereld zeker een verschil en door haar wordt de wereld een stukje mooier omdat zij gehoorzaamt aan God. En dat heeft God voor ons allemaal! Maak het verschil daar waar jij bent!
En stop met een ander te oordelen.
Zoek liever naar wat God voor jou heeft. En dat is vast niet het bekritiseren van andermans bedieningen.
Love God love people ??????????.

Janniek

24-04-2018 05:01
Ik ben geinspireerd geraakt door Joyce preken op SBS 6. Ik heb vele boeken van haar gelezen. Allemaal top geschreven. Zij heeft hier oor zelfs ere doctoraten gekregen. Door haar ben ik in aanraking gekomen met god , Mijn leven is daardoor goed op de rails gezet. Top predikant kunnen nog vele geewstelijken iets van leren . Zij heeft mij gevormd , nog niet helemaal maar ben op de goede weg . Topp!!!!

Nina de boer

11-04-2018 03:44
ik heb mj even laten vangen door deze leugen , het feit is namelijk , ik was al een paar jaar christen . ik ben pijnpatiente en heb al verschillende rug , nek , schouder en andere operaties ondergaan . nu was ik op citytrip en een zus uit de gemeente die wist dat ik het moeilijk vond om me te concentreren tijdens de preek op zondag stuurde mij een mail met de boodschap , kijk eens naar de preek van joyce .
ik dacht , als ik terug thuis ben ga ik die wel eens bekijken . nu tijdens die trip naar rome heb ik zoveel pijn gehad dat ik voordurend liep te bidden , God laat mij dit aub volhouden en help mij thuis te geraken. ik kan vrij veel pijn hebben maar dit had ik nog nooit gevoeld maar ik probeerde mijn pijn te verbergen voor mijn man ( hij is ongelovig ) het was pure horror .
uiteindelijk zaten we op de luchthaven te wachten en ik dacht , ik kan nu wel ff naar die preek kijken. er gebeurde iets en ik was van de eerste minuut geboeid door haar . maar het wonder moest nog komen . op het einde van haar preek deed ze haar armen in de lucht en ze deed een gebed voor alle rugleiders !!!!!!!!! wauw .
ik ben thuis direkt een afspraak gaan maken met de dokter omdat ik voor de eeste keer duidelijk de boodschap kreeg dat ik dit moest doen . er zijn twee dingen vastgesteld , een volledig versleten wervel die vervangen moet worden door een implantaat en mijn ruggemerkanaal is volledig dicht ( daardoor de meeste pijn ) en het goede nieuws : er is iets aan te doen . 26 april 2018 wordt ik dus weer geopereerd maar deze keer zal God mij echt gaan helpen .
nu terug naar joyce : ik had mij geabonneerd en keek elke dag naar haar preek . ik leerde iedere dag , kon eindelijk toegeven dat ik mij moest laten leiden door de heilge geest , ging de bijbel lezen en begon echt als een christen te leven . dit vond satan duidelijk niet leuk en hij liet mij deze leugen over joyce geloven . ik stopte met naar haar preken te luisteren en ik viel in een diepe put . God heeft mij ingegeven dit eens te bespreken met een oudere meer ervaren zuster en zij liet mij inzien dat er niks verkeerd is aan joyce . ze zegt idd dat je van het leven mag genieten en dat je best mag bidden om het goed te hebben in dit leven , joyce helpt ontzettend veel mensen en ze geeft heel veel geld aan haar prachtige projecten . ze heeft het idd goed maar laat ons daar niet op verblind worden want dat komt voort uit jalouzie .
ik voel mij weer helemaal super , kijk weer vlot en met veel plezier naar haar preken , iedere preek leert mij iets en geeft mij inzichten . ze heeft idd nog nooit gezegd dat dat ze niet meer zondigd , integendeel , ze zegt vaak dat ze haar eigen preken kan gebruiken . ze heeft mij al zoveel goeds gebracht en ze zegt ook dat ze dit niet uit haarzelf kan maar enkel door de genade van God. wie nog meer wil weten stuur gerust een e-mailtje naar ninake@msn.com , zalig is de Heer

CA

06-10-2017 09:12
Oh, dank voor je reactie TJ!
Vanmiddag zei iemand tegen me: 'Joyce Meyer, prachtig, maar ze is enorm rijk; wat vind je daar van? Dat klopt toch niet?' Is ze dan een wolf in schaapskleren waarvan ik ten onrechte dacht dat zij het Evangelie goed begrepen heeft, vroeg ik me af. Ik kreeg even de rillingen. Ik heb namelijk zoveel aan haar eerlijke preken en haar open, kwetsbare houding en ze zijn zo helder, dat ik dacht: waarom spreken we allemaal niet wat meer open over het Evangelie; dat inderdaad harten en hoofden verandert! Als dat niet zo is, dan klopt er iets niet.

Misschien heb ik haar zelf wat te erg als heilige prediker gezien, daar kwam ik door die opmerking van vanmiddag achter.
Ik denk dat deze discussie meer getuigt van dat alles wat achter onze gedachten en met-onze-vingerwijzende argumenten speelt; de duivel doet er alles aan om ons van God vandaan te houden en het met zijn allen niet te hebben over de kern van het Evangelie.

Hij probeert uit iets wat op zich goed is, maar vast niet perfect (zoals niets op deze wereld), iets slechts te halen en dit op de voorgrond te verplaatsen. We hebben vaak denk ik een verduistert zicht op de realiteit. Net als dat de duivel voor mij graag de prediking van Joyce' of de ds., (wat op zich goed is), graag ten negatieve/zonde wil ombuigen. En iets wat uiterlijk goed lijkt (goede werken doen voor de kerk), kan soms in werkelijkheid voor God zo weinig betekenen, omdat we het niet met de juiste intentie doen.

De duivel gaat rond als een briesende Leeuw, op zoek naar wie Hij kan verslinden. Wie hij van God vandaan kan houden en daarom vergeten we helaas dat het leven een strijdveld is waarin het uiteindelijk belangrijker is hoe wij tegenover Hem staan, dan de vraag of Joyce Meyer haar prediking met een verkeerde intentie beoefend, (ook al is het prima om elkaar aan te scherpen en te bemoedigen).

Dus, de boel in de juiste context plaatsen; helaas van nature een beetje moeilijk voor de mens met de verduisterde gedachten! Dus, bedankt TJ, heb ik het weer even helder voor mezelf vandaag.


peter Van Egmond

06-07-2017 12:02
En uitdaging haal die reclame van morris cerullo onmiddelijk van de side, de man verzuipt in het geld door dit los te peuteren van labiele mensen, het is allemaal voor de evangelie bediening, waarvan cerullo de hoofdaandeelhouder is, de man is exponent van een boodschap die ik nergens terugvind in de bijbel, geef veel aan de Heer en je wordt rijk morris cerullo staat klaar om het aan te pakken prijs de Heer, wat een boef!

peter Van Egmond

05-07-2017 11:50
Het is schokkend dat dit soort dwaalgeesten een podium krijgen bij family 7, de zender brengt goede programma s, die hier volkomen haaks op staan. de reclame voor morris cerulllo is zeer schokkend, een geweldige oplichter, en zg genezer uiteindelijk verrijkt deze boef zich op, schandalige wijze zie you tube pure aflaat met zn oliedoekjes uit het heilige land family seven slaapt of misleid Dolf vd Vegte dit kan niet

Willem van der Kooij

13-06-2017 01:24
Als je je ook maar een beetje verdiept in deze persoon (wat haar vermogen is, hoe ze woont etc. etc.) kun je niets anders concluderen dat haar 'bediening' niets met het Evangelie te maken heeft. Je moet wel heel erg naïef zijn om dit niet door te hebben! Jammer dat Family 7 haar programma's uit zend!

jacobus

30-05-2017 12:24
Ik sluit mij volledig bij Tj aan, Dit stuk is niets dan een oordeel, en Joyce Meyer zegt nergens dat ze geen zonde meer begaat. Ze zegt wel dat het steeds minder wordt, maar dat is logisch als je zo met God leeft. Ze zegt duidelijk dat wij zelf NIETS kunnen en altijd en overal God voor nodig hebben. Ze predikt idd dat God je voorspoedt gunt en dat is waar.Het koninkrijk van God is dichterbij dan je denkt zegt Jezus en ja....je kunt het hier op aarde al ervaren. Het zou idd zonde zijn als je dat laat liggen. Ja ze heeft 25 miljoen maar geeft een meervoudt uit aan hulp en Gods woord voortbrengen. Ja en wie geeft zal meer ontvangen, als ze stopt met geven zal ze wel arm worden, is dat dan de bedoeling?

Jan

14-12-2016 12:28
Nadat ik deze vrouw een aantal keren op tv had zien optreden kreeg ik een afkeer van haar Zelfingenomenheid en het gebruik van bijbelse woorden om materieel success te legitimeren/promoten.
Dit is evanglie voor VVDers en ander onbekeerde harten, die hier niet doorheen kunnen kijken, net als dat programma van 'perfect boy' v.d Bosch met Schuler. Ik zap dat dus weg.
@ frits, wel eens naar fam7 eindtijd en profetie gekeken? Ook zoeklicht.
Doe er wat mee en doe er wat aan.

Theo Bert

07-12-2016 04:57
. “Het geloven in een God die ons gezond, rijk en welvarend wil zien, is op zich al on-Bijbels
..Dat is een visie,, die voor mij vreemd is. God is louter licht en er is geen spoor van duisternis in hem. .Ik geloof onvoorwaardelijk dat God zijn gerechtigheid bedekt met liefde. Zoals een kind mag ik op God vertrouwen als mijn hemelse Vader. Jezus zegt zoals Ik in de Vader ben weest gij zo in Mij. . In Christus zijn we kinderen van De Vader. Het wezen van God wordt bezongen in de psalm welke 26 keer doet zingen . Want Zijn goedertierenheid is tot in eeuwigheid. Shalom!

frits

06-12-2016 06:52
Het is het zoeklicht. Ze kunnen amper rondkomen.

TJ

06-12-2016 05:42
Is hier hoor en wederhoor op toegepast? Want zonder dat is het zomaar overnemen van zo'n lasterlijk artikel roddel, en het besmeuren van iemands goede naam. Het staat ver af van wat ons wordt voorgehouden door Hem voor Wiens aangezicht wij leven: "Maar als uw broeder (of je zus, Joyce Meyer, door haar woorden of handelingen) tegen u gezondigd heeft, ga naar hem (haar) toe en wijs hem (haar) terecht tussen u en hem (haar) alleen; als hij (zij) naar u luistert, hebt u uw broeder (zus) gewonnen. Maar als hij (zij) niet luistert, neem er dan nog een of twee met u mee, opdat in de mond van twee of drie getuigen elk woord vaststaat. Als hij (zij) naar hen niet luistert, zeg het dan (en niet nu al, als in dit klakkeloos, zonder commentaar overgenomen artikel) tegen de gemeente. En als hij (zij) ook niet naar de gemeente luistert, laat hij (zij) dan voor u als de heiden en de tollenaar zijn. (Mattheüs 18: 15 t/m 17).
We gaan de eindtijd binnen, mensen, graag een beetje zorgvuldigheid en vreze Gods voor we een bediening bekladden die voor zeer velen tot zegen is. Ik heb geen overzicht op het totale "werk" van Joyce Meyer. De keren dat ik naar haar boodschap heb geluisterd, heb ik genoten van haar oprechtheid, van haar glasheldere, praktische en Bijbelse onderwijs. Ik heb toen niets gehoord dat op een welvaartsevangelie wees. Niet velen zijn geestelijk zover als zij, mogelijk dat dat ook deel van het onbegrip is. (Overigens hoef je niet veel van haar programma's te zien/horen om te weten te komen dat ze bepaald niet beweerd zonder zonde te zijn of niet meer te zondigen, integendeel. En verder moet wie hier aanslaat, eerst eens naar binnen kijken of hij sowieso iets kan met de uitspraak van Johannes: "Wie in Hem blijft, zondigt niet."(1 Johannes 3: 6). Paulus durfde zeggen dat hij het bijna gegrepen had! Johannes was blijkbaar net iets verder, en ook vele jaren ouder dan Paulus toen hij dit schreef) Onlangs werd ik in de lift nog door iemand aangesproken, zo arm als een kerkrat, die enthousiast vertelde hoe God haar verder hielp door de dagelijkse programma's van Joyce Meyer, hoe ze na jaren g e e s t e l i j k weer enorm groeide in de genade en omgang met God (ik heb haar geen moment iets horen noemen over welvaart, daar ging het haar helemaal niet om). Mijn eerste gedachte bij het zomaar klakkeloos overnemen van zo'n erg veel bewerend artikel zonder hoor en wederhoor is: is er dan helemaal geen vreze Gods meer en worden we niet extra voorzichtig bij zoveel grote woorden. Je kunt dit niet zomaar overnemen alsof je een of andere neutrale nieuwsdienst bent. Wakker worden, mensen.