#Tb 15 euro gift
Enquête: 003-Ik geloof dat het scheppingsverhaal letterlijk waar is. Ja Nee

Schepping / evolutie

Niks relatief

In agnostische of atheïstische materialistische kringen heerst de idee, dat heelallen “dingen zijn die nu eenmaal van tijd tot tijd ontstaan”. Het is vanzelfsprekend en behoeft geen verklaring …
Een hogere macht, een ontwerper, een Creator, het is allemaal overbodig.

Door Rudolf van der Feen

Ook het leven is geen probleem, over het leven stelt men zich geen vragen. Het leven is weliswaar erg onwaarschijnlijk, maar het is blijkbaar toch tenminste een keer ontstaan, op de planeet Aarde.
Sommigen gaan zelfs zover om het leven vele malen te laten ontstaan in het heelal. De waarschijnlijkheid hiervan echter gaat dan naar 0.
De Britse natuurkundige Freeman Dyson tekent hierbij aan:
“Wij weten helemaal niet hoe het leven kan ontstaan, wij kunnen hier dus niets over zeggen”.

Het heelal is overigens volgens Stephen Hawking zonder oorzaak ontstaan.
De filosoof Quentin Smith schrijft: “Now Stephen Hawkin's theory dissolves any worries about how the universe could begin to exist uncaused.”( Nu lost Stephen Hawkin's theorie elk probleem op over hoe het universum zonder oorzaak kon beginnen te bestaan).

In 1984 publiceerde de natuurkundige Alexander Vilenkin een artikel waarin hij betoogde, dat het universum uit niets was ontstaan. Twintig jaar later begreep hij, dat het artikel een grote fout was geweest. In “Quantum Cosmology and Eternal Inflation” schreef hij, dat: “...sadly, quantum cosmology is not likely to become an observational science”  “...helaas zal kwantumcosmologie niet snel een wetenschap worden waarin waarnemingen een rol spelen”).

Ontstaan uit het niets kan niet waargenomen worden!
De ontstaansgeschiedenis van het heelal en het leven is dus voor de wetenschap een groot probleem, maar een nog groter probleem is: het bewustzijn.
Vreemd genoeg heeft men daar in het verleden weinig aandacht aan besteed: men dacht er gewoon niet over na.

Toch is het bewustzijn het meest centrale punt. Zonder bewustzijn is er immers helemaal niets.
Quantum theoretici zijn inmiddels tot de conclusie gekomen, dat het bewustzijn niet onder de
Schrodinger vergelijking valt, dat wil zeggen: het is geen materie.
Wat is het dan wel en hoe is bewustzijn ontstaan?
Niemand die het weet.

Volgens sommige natuurkundigen is bewuste waarneming zelfs een voorwaarde voor het bestaan van materie, zie bijvoorbeeld de “ketting van Neuman”.
Een tijdgenoot van Newton, de filosoof Berkeley, dacht dit ook al (zonder quantum theorie). “Esse est percipi” (“Zijn is waargenomen worden”).
Dat betekent, dat een Scheppende Macht het heelal moet waarnemen, anders is het er niet! Mensen kunnen het totale heelal uiteraard niet waarnemen ...

Intussen geven veertig rationele Bijbelschrijvers aan, dat het heelal, het leven en het bewustzijn wel een Oorzaak hebben en dat de mensen dit met het verstand kunnen doorzien. Romeinen 1:20,
“Er is geen verontschuldiging.”
Degene die alles heeft geschapen legt het Zelf aan zijn schepselen uit.
En wat constateren de schepselen, met name de natuurkundigen?
Dat alles in een grote functionele specifieke orde absoluut is vastgesteld. Einstein heeft de term relativiteitstheorie niet bedacht. Hij sprak van “invariantie”, dat is precies het tegenovergestelde.
Een paar voorbeelden:
De lichtsnelheid is absoluut en daarmee ook de Comptonlengte (de grootte van de deeltjes).
Er is een absoluut nulpunt: -273 Kelvin.
Er is op elk moment een vast aantal seconden vanaf het begin van de Schepping, een unieke kosmische tijd.
Er is een absolute hoeveelheid energie en massa, zie de 1e Hoofdwet van de thermodynamica.
De entropie neemt onafwendbaar! toe (dat wil zeggen de wanorde), zie de 2e Hoofdwet.
Het  aantal toegestane verbindingen tussen deeltjes ligt absoluut vast: zeer veel verbindingen zijn uitgesloten etc. etc.

Dit alles is ontoegankelijk voor menselijke invloed. Het is vanzelfsprekend open voor de macht van God. Dat werd overduidelijk gedemonstreerd toen Hij in onze geschiedenis kwam, zie de evangeliën. Hij liep op het water, wekte doden op en stond tenslotte Zelf op uit de dood.
De natuurcontstanten waren even niet constant.
Vele ooggetuigen hebben dit waargenomen, zie b.v. het verslag van Paulus, 1 Corinthiërs 15:1-8 en van Richard Bauckham “Jesus and the Eyewitnesses”.

Tot slot: de materie van de materialisten is niet zo materieel en de evolutie-idee niet zo geloofwaardig. De fysica zit vol non-materiele entiteiten: functies, krachten, velden, allerlei abstracte objecten, waarschijnlijkheidsgolven, quantum vacuüm, entropie en energieën.

En het neo-Darwinisme werd afgewezen door Popper, door Wittgenstein: “I have always thought that Darwin was wrong: his theory doesn’t account for all this variety of species,”... (“Ik heb altijd al gedacht dat Darwin er naast zat: zijn theory kan de grote variatie van soorten niet verklaren ...”); en door Godel: “The formation within geological time of a human body by the laws of fysics (or any other laws of similar nature), starting from random distribution of elementary particles and the field, is as unlikely as the separation by chance of the atmosphere into its components” (De vorming binnen geologische tijd van een menselijk lichaam door de wetten van de fysica – of andere wetten van soortgelijke strekking, beginnend met een willekeurige verdeling van elementaire deeltjes en het veld, is net zo onwaarschijnlijk als het toevallig uiteen vallen van de atmosfeer in zijn verschillende onderdelen”).
De Bijbel heeft toch gelijk.



Reageren