Grootsgedrukt
Enquête: 064-Ik vind het goed dat vrouwen in kerken voorgaan! Ja Nee
Agenda:   Conferenties & Cursussen ||  Concerten ||  Evenementen ||  Bericht aanbieden

Islam

3-delige reeks: 'Tijs en de ramadan'

EO-presentator Tijs van den Brink gaat de komende maand op een bijzondere manier in gesprek met Nederlandse moslims. In 'Tijs en de ramadan' wordt Tijs door een online-panel van 100 mensen aangestuurd als hij tijdens de ramadan in de wereld duikt van zijn islamitische landgenoten. Zo verblijft hij een aantal dagen bij een Nederlands moslimgezin om met hen mee te vasten en het Suikerfeest mee te maken. Via internet volgen de 100 Nederlanders Tijs daarbij op de voet en sturen hem met hun vragen, reacties en commentaar verder op pad.

“Uit een onderzoek dat de EO in 2014 deed, komt naar voren dat 8 op de 10 autochtone Nederlanders nauwelijks tot geen contact heeft met moslims. Dat geldt eigenlijk ook voor mij”, zegt Tijs. “Buiten mijn werk ontmoet ik weinig moslims. Toch wonen er inmiddels een miljoen islamitische gelovigen in Nederland. Ik vind het daarom erg zinnig om het gesprek met hen echt aan te gaan. Zo leer je elkaar in ieder geval beter kennen en begrijpen. Hoog tijd dus om uit mijn eigen bubbel te stappen.”

Crowdsourcing
In zijn journalistieke ontdekkingstocht wordt Tijs aangestuurd door een online-panel van 100 Nederlanders die nauwelijks tot geen contact hebben met moslims. Tijdens het maken van dit tv-project kijken zij mee en geven ze aan welke vragen zij beantwoord willen zien. Op andere momenten bepalen ze mee wie Tijs gaat ontmoeten. Of reageren ze op gesprekken die Tijs heeft.
Tijs: “Internet en televisie vloeien hier echt samen. Het is een unieke vorm van crowdsourcing waarbij de inbreng van het online-panel direct invloed heeft op de inhoud van het programma. Dat maakt dit project extra spannend en interessant om te maken.”

Vragen
Met de islamitische familie als nieuwe, tijdelijke thuisbasis wordt Tijs van den Brink door het panel op pad gestuurd om in gesprek te gaan over vragen en kwesties die de panelleden bezighouden. Hoe denken moslims over niet- of andersgelovigen? Hoe kijken moslims aan tegen de Nederlandse samenleving en hun eigen positie daarin? En wat vinden zij van de angst voor extremistische uitingen binnen de islam?

Tijs en de ramadan is op maandag 26 juni, 3 juli en 10 juli om 21:30 te zien op NPO2.

Reageren


John

21-05-2017 05:07
Beste EO
Ik las ern artikel,

www.trouw.nl/home/jezus-vormt-geen-obstakel-tussen-eo-en-joodse-omroep~aad2de85/
We gaan steeds een stapje verder.

4 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.
17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
18 En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.

Uiteindelijk zal in de eindtijd datgene tellrn wat in de schrift staat: ze hebben de geboden van God bewaard en hebben het getuigenis van Jezus.

Bij de Joodse omroep moet je vooral de naam van Jezus niet noemen tijdens het gebed bij een vergadering, en bij een Moslim ook niet.
Breng ze juist die Naam en doe geen concessies.

Theo

21-05-2017 03:48
Wanneer wordt de naam van de EO veranderd in ISLO ? Kwestie van tijd als het zo doorgaat . Is Tijs vd Brink soms Jezuit ? Het doel heiligt immers de middelen . Check ter informatie eens de Jezuiteneed op internet en bedenk dan vervolgens dat de huidige Paus een Jezuit is . Is zeer interessant , dat garandeer ik .

vader Jakob

21-05-2017 12:30
Tijs van den Brink, een van de gezichten van een omroep die ooit het Evangelie bracht. Dezelfde Tijs die veel sympathie heeft voor godloochenaars als Jeroen Pauw. Wat een verworden bende, die EO!

Herman Spaargaren

20-05-2017 05:11
Een leuke uitdaging aan Moslims lijkt me om hetzelfde te doen bij Christenen. Leer de grootste Godsdienst van je thuisland eens kennen door er daadwerkelijk naartoe te gaan en met mensen te spreken. Het is dan een aanrader om de Bijbel eens te lezen en zeker het tweede deel, het Nieuwe Testament, zodat je wat beter kunt begrijpen waar christenen hun inspiratie vandaan halen ....

José van Merrebach

20-05-2017 08:57
Helemaal mee eens Klaas.
De EO is al jaren bezig om beslissingen te nemen en programma's te maken die steeds verder af komen te staan van God's Woord. Alles onder het mom van dat we als Nederlanders 'tot elkaar moeten komen'.
Nu ook weer dit programma van Tijs. Waarom wordt alles omgedraaid? Waarom wordt er niet gekozen voor een andere opzet? Waarom wordt er niet gekozen voor de vorm waarin de moslim wordt uitgenodigd bij een christen en waarin deze wordt meegenomen om de Bijbelse feesten te vieren, om een dienst bij te wonen en liever nog om de sabbat te vieren (i.p.v. een christen over de vloer bij een moslim die meedoet met al hun afgodische rituelen?) Waarschijnlijk omdat geen enkele moslim hiertoe bereid is.........
Nederland verislamiseert en met dit soort programma's wordt dat alleen maar bevestigd.

Klaas

20-05-2017 06:34
De. E.O. schuift weer eens dichter aan. In Nederland spreekt 'bijbelleraar' Jaap Bonker (voormalig directeur van de Arabische Wereldzending) het hele jaar overal over twee thema's : 1) Gods herstelplan van het huis van Abraham 2) Christendom of Islam?
Het eerste thema heeft Bonker voorbereid met zijn boek "De God van Abraham, Isaäk én Ishmaël". Als je het boek gelezen hebt klinkt het allemaal nog heel omschuldig en liefde richting Palestijnen en moslims. Die moeten we tenslotte ook liefhebben. Opdracht van het evangelie. Wie Jaap Bönker echter een paar jaar meemaakt komt er achter dat deze 'bijbelleraar' druppel voor druppel zaken aan het omkeren is. Moslims zouden gaan ontdekken dat Allah dezelfde is als JHWH. Intussen leert hij in feite christenen dat JHWH dezelfde is als Allah. Want Jaap Bönker predikt in gemeenten en komt geen moskee binnen. Tijdens de prediking zwaait hij vaak met occulte islamitische gebedskettingen en aan de hand daarvan legt hij Bijbelse profetie uit. Het tweede thema "Christendom of Islam" , hij zal het de eerste keer niet helemaal toeggeven, maar wie hem langer kennen komen er achter dat het hem niet veel uitmaakt. De Bijbel leert dat God een 'verbond' had met Isaäk en dat Ishmaël een 'zegen' kreeg. Bönker maakt er van dat ze allebei een 'verbond' kregen. De landsbelofte is dan ook niet alleen voor Isaäk, maar ook voor Ishmaël. Uiteindelijk hebben we al niet meer in de gaten dat Jakob-Israel in het denken vervangen is door Ishmael. Nu kan Bönker er natuurlijk niet helemaal onderuit dat Israel in deze tijd de hoofdrol heeft gekregen van God. Dus Bönker verdeelt vast de tronenverdeling van de 24 oudsten uit Openbaring 4. Natuurlijk zitten daar 12 Joodse apostelen op en de andere 12 worden bezet door Islamitische Ayatollah's. Het is dus best mogelijk dat we daar in de toekomst Khomeini zien zitten. En even niet vergeten: de twaalfde imam is het equivalent van de Joodse Messias, dus moslims zullen er op een dag achter komen dat Jezus de messias is waar ze al zolang op wachten. Wat Bönker er niet bij verteld is dat de moslims dat zelf allang weten. Maar Jezus is bij hun niet de opgestane Heer en als Hij terugkomt, komt hij terug als ambassadeur van Allah, heersend vanuit Jeruzalem. De beste manier om te leren hoe je met een moslim over het evangelie kunt spreken, is volgens Bönker een cursus Islam volgen en de Koran lezen. Ik vraag me af of Bönker nu bezig is om moslims het evangelie te verkondigen of dat hij bezig is christenen te islamitiseren. Als we dan toch anders moeten gaan denken, dan zou het best kunnen zijn dat de Rotskoepel de derde tempel is waar we de messias gaan ontvangen. Maar of het de juiste is? Waarom vertel ik dit allemaal? De aankondiging van het programma van de E.O. riekt naar dezelfde geest. Als erna gaat kijken, doe het dan met een blindoek om en watjes in je oren.