HOE
SDOK
Enquête: 131-De Amerikaanse ambassade hoort in Jeruzalem! Ja Nee
Agenda:   Conferenties & Cursussen ||  Concerten ||  Evenementen ||  Bericht aanbieden

Column Roeper

Korangetrouw?

“Dit is niet mijn Islam”, klinkt uit veel Nederlandse moslimkelen na elke terreuraanslag van IS. Maar van welke Islam zijn zij dan wél aanhangers. In elk geval niet van die van hun profeet Mohammed. Die was niet van zijn stuk te brengen door een slachtpartij meer of minder en keerde zich dood en verderf zaaiend vooral tegen christenen en joden, volgens hem ongelovigen.

Het religieuze landschap van de Islam is minstens zo verdeeld als de kerkelijke kaart van Nederland, maar anders dan kerken leveren moslimstromingen bloeddorstig strijd met elkaar. Zij beroepen zich allemaal op de Koran, met overigens bijna 500 passages waarin geweld wordt gesteund of de haat van Allah tegen ongelovigen (alle niet-moslims) wordt gepredikt. Misschien is IS dus wel ‘Korangetrouw’ en houden moslims die de IS niet of nauwelijks islamitisch noemen er toch een beetje een vrijzinnig geloof op na.

Degenen die beweren dat de Islam een godsdienst van vrede is, weten blijkbaar weinig over hun profeet, die via de Koran opriep tot het doden van christenen en Joden, tenzij die zich tot de Islam bekeren. Volgens mij is het niet goed mogelijk met de hand op de Koran vol te houden dat daarin een voor alle mensen, ongeacht hun opvattingen, vredelievende boodschap is te vinden.

Mohammed, die er trouwens een compleet harem op nahield en trouwde met meisjes van negen jaar, is daarin niet voorgegaan. Logisch dat die IS-strijders denken zijn voorbeeld te volgen. Die trekken zich nu eenmaal niets aan van degenen die (nog?) in een land wonen waar andere wetten gelden dan de Jihad omdat zij niet de meerderheid vormen.

Reageren


Theo

18-06-2017 07:29
Herman Spaargaren kan zijn garen beter sparen en eens goed onderzoek doen wat de Islam eigenlijk inhoudt ! Hoe iemand in de huidige tijd nog zo naïef kan zijn en de mainstream media napraat is mij een raadsel .

JOhan

18-06-2017 09:28
Zo te zien weet je veel van cafépraat. Lees de Koran om er achter te komen hoe daarin joden en christenen ('mensen van het boek') worden beoordeeld. En nergens in de Bijbel las ik dat iemand men een kind van negen trouwde. Overigens is het Nieuwe Testament redelijk duidelijk over het huwelijk....

Henk Bruggink

18-06-2017 12:31
Herman, je sluit de ogen - zoals zovelen - in 'liefdevolle tolerantie'. Vergelijk Mohammed niet met de huwelijks moraal onder 'Christenen' en 'Joden'. Vergelijk hem met Jezus. Dan vallen mogelijk de schellen van jouw ogen.

Herman Spaargaren

18-06-2017 12:16
Vind het best dat je roept en dat je enigszins in de richting zit, maar zou het prettiger vinden als je deze roep iets meer verheft van cafépraat naar onderbouwde kritiek door aan te geven waar de feiten op stoelen. 'De Koran' als bron van deze feiten aangeven vind ik toch wat ruim opgevat. Zeg dan ook waar in de Koran en onder welke bewoordingen. Volgens mij komen de huwelijken van Mohammed niet uit de Koran en moet je die ook zien in het licht van die tijd. Hoe was de huwelijksmoraal onder 'Christenen' en 'Joden' in de tijd dat Mohammed leefde?

T.J.

17-06-2017 05:46
Kunnen we toch nog een keer vrijzinnigheid van harte toejuichen! Wie had dat gedacht :-)