#T - Grootsgedrukt
Enquête: 018-Mijn kerk of gemeente neemt de zendingsopdracht serieus! Ja Nee
Agenda:   Conferenties & Cursussen ||  Concerten ||  Evenementen ||  Bericht aanbieden

Binnen/buitenland

'Adieu God?' van start met Dries van Agt

Aanstaande zondag 11 maart start een nieuw seizoen van 'Adieu God?'. In deze nieuwe serie gaat EO-presentator Tijs van den Brink onder andere in gesprek met Dries van Agt, Tommy Wieringa en Rosita Steenbeek. In de eerste aflevering ontmoet hij oud-premier Dries van Agt. Tijdens zijn politieke loopbaan plaatste Dries van Agt geen kanttekeningen bij zijn geloof. Maar tegenwoordig twijfelt Dries van Agt als het om het geloofskwesties gaat. "Het houdt mij de laatste tijd meer bezig dan voorheen", vertelt Van Agt.

Het zijn de diepste vragen waarover de oud-premier filosofeert. "Het zijn vragen, twijfels, die leiden naar de vraag: bestaat God wel?", vertelt hij. "Ik geloof van wel en ik geloof nog altijd, te midden van al mijn twijfels. Maar de vraag is er en die is er eerder nooit geweest."

Enkele jaren geleden is Van Agt geïnteresseerd geraakt in de astronomie. Hoe leiden de vragen over het universum naar de vragen omtrent "ons christelijk geloof"? Van Agt vervolgt: "ik zeg ons, want ik ben het nog niet kwijt."

Sinds Van Agt ervan doordrongen is dat er miljarden maal miljarden hemellichamen bestaan, vindt hij het onwaarschijnlijk dat God, zich bijzonder om dat ene planeetje aarde zou bekommeren. Om maar te zwijgen over de Zoon die Hij ons volgens de Bijbel heeft gestuurd. "Dát is knap moeilijk te geloven", vertelt Van Agt. "Eigenlijk onvoorstelbaar." Ondanks zijn zoektocht, heeft Van Agt het geloof in God niet losgelaten. "Als ik afscheid zou nemen van het geloof zou ik te veel verliezen", vertelt Van Agt aan Tijs van den Brink.

Andere gasten
In de tweede aflevering van 'Adieu God?'  ontmoet Tijs schrijver Tommy Wieringa. Naar eigen zeggen is hij misschien wel de 'de meest gelovige ongelovige van Nederland'. In de derde aflevering van dit seizoen ontmoet Tijs schrijfster Rosita Steenbeek. Op dertienjarige leeftijd kreeg zij een hersenbloeding, waardoor ze maanden in het ziekenhuis verbleef. Na haar herstel raakte ze in een geloofscrisis: het idee van een Vader in de hemel had zijn vanzelfsprekendheid verloren. Toch speelt God nog steeds een belangrijke rol in haar leven.

Reageren


vader Jakob

12-03-2018 05:04
Wie de Zoon heeft , heeft het leven, wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet. Staat ook in de Katholieke Bijbel, maar goed, die zal Dries niet lezen. Dries mag een religieus mens zijn, maar dat helpt hem niets, integendeel zelfs.

BASTIAAN

12-03-2018 02:33
Ik keek met belangstelling naar het EO-interview van Tijs van de Brink met de oud premier Dries van Agt die nog steeds twijfelt als het om het geloofskwesties gaat. "Het houdt mij de laatste tijd meer bezig dan voorheen", vertelt Van Agt.

Van Agt die jaren misdienaar was, huwde in de RKK, zijn kinderen daar liet besprenkelen, luisterde vele jarenlang naar toespraken van priesters en bisschoppen maar was daar niets wijzer en geen stap verder mee gekomen in zijn geloofsontwikkeling bleek wel tijdens het gesprek.

Weer een bewijs dat trouwe kerkgang op zich niets betekent voor mensen als het hart en het geweten niet geraakt, aangesproken wordt. Predikanten wat was/is uw aandeel hierin? Zie Ezechiël 34 en Johannes 10.

Datzelfde verhaal geldt natuurlijk ook voor ontelbare oppervlakkige gelovigen in protestantse en evangelische gemeenten. Heel trouw bezoeken ze wekelijks de kerk, maar omdat er door hun predikanten vrijwel nooit een appel op hun geweten gedaan wordt, stenen voor brood krijgen, gaan ze steeds weer als onveranderde mensen dieptriest weer naar huis.

Het is verdrietig om mensen als van Agt te zien/horen die 70 jaar trouwe kerkgangers zijn maar nog steeds niet zeker weten wie God is, [Exodus 19 en 20] omdat ze zelf de Bijbel niet lezen en daarom blind en doof blijven voor het verzoenende werk van Gods Zoon Jeshua.

Zijn er nog predikanten in 2018 die de 7 brieven aan de 7 gemeenten Openbaring 2 en 3 samen hardop lezen met hun gemeenteleden? Want daarin staat wel helder to the point beschreven welke keuze Jeshua de Here van die Predikers en hun Gemeenten verlangt.

Een gemiste kans van Tijs van den Brink. Zijn vraag aan de oud premier had kunnen zijn: Heeft de heer van Agt dan nooit Johannes 3:35-36 gehoord/gelezen waar Jeshua overduidelijk leert aan hem...

De Vader heeft de Zoon lief en heeft Hem alles in handen gegeven. Wie in de Zoon gelooft, HEEFT eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ?ongehoorzaam? is, zal het leven NIET zien, maar de TOORN Gods blijft op hem.

MEER DETAILS IN...Openbaring 20-22.

Theo

11-03-2018 08:28
De EO verleent weer een platform aan een ongelovige antisemiet / Jesuit . Bravo voor het verbreiden van ongeloof !

Herman Degenhart

10-03-2018 10:54
Van Agt denkt dat God net zo denkt als wij denken. Maar dat is niet zo. Gods gedachten zijn ver verheven boven die van ons. Wat dat voor consequenties heeft, kunnen wij simpelweg niet bevatten. Daarom zijn alle gedachten die voortkomen uit de aanname dat God onze logica volgt, per definitie onzin. Het probleem is dat wij dit weigeren te accepteren.