Verbannen door het verleden, in EOdoc ‘Lamentations of Judas’

0
106

Het Zuid-Afrikaanse woestijndorp Pomfret is het decor voor het verhaal over het verraad van Judas Iskariot. In die geschiedenis wordt Jezus gevangengenomen door de Romeinen. De verschillende rollen worden vervuld door de bewoners van het dorp, voormalige soldaten uit het meest beruchte 32ste bataljon ‘the terrible ones’.

Na de strijd tegen het communisme in eigen land werden ze ingezet als ordetroepen in de townships van Zuid-Afrika en vochten ze voor de blanke regering. Nu leven ze afgezonderd aan de rand van de Zuid-Afrikaanse samenleving, worstelend met spijt en op zoek naar verlossing. Is er bevrijding voor deze mannen? En met wie identificeren zij zich in de geschiedenis van het verhaal over Jezus, Judas en de Romeinen?

Het Zuid-Afrikaanse woestijndorp Pomfret is het decor voor het verhaal over het verraad van Judas Iskariot. In die geschiedenis wordt Jezus gevangengenomen door de Romeinen. De verschillende rollen worden vervuld door de bewoners van het dorp, voormalige soldaten uit het meest beruchte 32ste bataljon ‘the terrible ones’. Na de strijd tegen het communisme in eigen land werden ze ingezet als ordetroepen in de townships van Zuid-Afrika en vochten ze voor de blanke regering. Nu leven ze afgezonderd aan de rand van de Zuid-Afrikaanse samenleving, worstelend met spijt en op zoek naar verlossing. Is er bevrijding voor deze mannen? En met wie identificeren zij zich in de geschiedenis van het verhaal over Jezus, Judas en de Romeinen?

De inmiddels overleden filmmaker, Boris Gerrets, zoekt de mannen jaren later op. Hij stelt hen vragen over hun rol tijdens de oorlog en het apartheidsregime maar hij stuit op een muur van zwijgen. Door ze te vragen een rol te spelen in het verhaal over het verraad van Jezus door Judas Iskariot probeert hij hen aan te sporen de confrontatie met het verleden aan te gaan.

De oudgedienden worden parallel aan het verhaal over Judas Iskariot één voor één voor de camera geïnterviewd. Algemene vragen over naam, rang en divisie worden snel beantwoord. Maar vragen als ‘waar denk je ’s nachts aan’, ‘heb je spijt’ en ‘waarom vocht je voor een racistisch bewind’ brengen diep weggestopte en pijnlijke gevoelens naar boven en laten soms zelfs emoties zien. Wisten ze wat ze deden, hebben ze spijt en hadden ze de wil om het anders te doen?

Het verhaal over verraad van Judas heeft veel overeenkomsten met de bewoners van Pomfret, de tegenstelling tussen dader en slachtoffer laat de voormalige soldaten nadenken over met wie ze zich identificeren. Met de Romeinen, die het bevel uitvoerden van hun meerderen? Of met Judas, omdat ze als Angolezen tegen hun broeders in Zuid-Afrika vochten om het apartheidsregime in stand te houden? En hadden ze een eigen keus in wat ze deden? Waren ze slachtoffer of zijn ze verrader?

Overlijden Boris Gerrets op 26 maart 2020
‘My life is not a journey, but a wave that is about to crash. A man’s life is incomplete…but another wave will come.’
Kunstenaar, regisseur en editor Boris Gerrets (1948) is, na een ziekbed, op 26 maart 2020 overleden. Tijdens zijn ziekte heeft Boris Gerrets doorgewerkt om LAMENTATIONS OF JUDAS te kunnen voltooien. De documentaire werd geselecteerd als openingsfilm van het Movies that Matter Filmfestival, dat wegens de corona pandemie online was. Gerrets regisseerde en monteerde zijn eigen producties, maar werkte daarnaast samen met veel andere regisseurs, waaronder Klaartje Quirijns, met wie hij het scenario had geschreven voor de vorig jaar uitgezonden MUM AND DAD (2DOC 15.04.2020). In 2013 ontving Boris het Cultuurfonds Documentaire Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Boris Gerrets werd 72 jaar.

  • Dinsdag 30 maart om 22.35 uur bij de EO op NPO 2

Bron: Evangelische Omroep