Doen-lijstjes

0
51
Charles Schwab – president van een groot staalbedrijf – legde aan Ivy Lee – een bedrijfsadviseur – de volgende uitdaging voor: “Als u mij kunt laten zien hoe ik in ‘n dag meer kan doen, zal ik u rijkelijk belonen.”

Lee overhandigde Schwab een stukje papier en zei: “Schrijf puntsgewijs eens alles op wat u morgen moet doen. Zet daarna cijfers voor ieder punt in volgorde van prioriteit. Morgenvroeg begint u eerst te werken aan punt één. Als u daarmee klaar bent, begint u aan punt twee. Zo gaat u door.”

“Als u de hele lijst niet kunt afwerken is dat geen ramp. U weet in ieder geval dat u het meest belangrijke hebt gedaan. Zo’n ‘doen-lijstje’ maakt u in het vervolg iedere dag. Schrijf op wat u moet doen, geef prioriteiten en doe het. Probeer dit maar eens een tijdje uit en laat mij dan weten wat dit eenvoudige idee u waard is.”

Een paar weken later stuurde Charles Schwab aan Ivy Lee een cheque van $ 25.000. Schwab voegde er aan toe dat dit de meest belangrijke les in ‘self-management’ was die hij in zijn hele carrière had geleerd.

Doen-lijstjes
We gebruiken ze allemaal wel eens die doen-lijstjes. Op drukke dagen snel alles even opschrijven. Daarna aan de slag. We weten uit eigen ervaring dat het werkt. We werken sneller en efficiënter.

Maar waarom alleen op stress-dagen? Waarom niet iedere dag? Als dit fantastisch, simpele self-management-tool op drukke dagen helpt, dan werkt het zeker ook in minder hectische tijden. Maak het tot een gewoonte om iedere morgen tien minuten in uw dag te investeren.

Schrijf puntsgewijs alles op wat u vandaag moet of wilt doen.
Zet daarna cijfers voor ieder punt in volgorde van prioriteit.
Begin te werken aan punt één. Als u daarmee klaar bent, begint u aan punt twee enzovoort.
Lukt het niet om uw lijstje vandaag af te werken dan neemt u de overgebleven punten op in het lijstje van morgen.

Probeer het maar. Het werkt!

======================================================
Tijd hebben is het gevolg van zelfdiscipline.
Rudolf Risch